Dagstur til Kjenndalen

 

Tur til Kjenndalen 6. mai 2025

 

Bussen startet kl. 09.00 fra Rutebilstasjonen i Ålesund og plukket opp i alt 24 stykker på vei til Solevågen.

 

Bussjåføren var Palmar Blindheim som har kjørt oss før.

Så gikk turen forbi Ørsta, Volda og Kvivsvegen.

Et lite kaffestopp på Grodås.

Flere busser med cruisepassasjerer hadde også stoppet der.

Elsa hadde laget sveler til oss, nydelige. Fortsatte til Loen. Der tok vi av inn til Lovatnet hvor vi skulle ta båt opp over vatnet kl. 13.00.

 

 

 

Båten var opprinnelig en kanalbåt fra Amsterdam og kom til Lovatnet i 2013.

Det er den 8. båten på Lovatnet siden 1890.

 

 

 

Kaptein var Jan Ove Hogrenning.

Han guidet på den 50 minutt lange turen inn til Kjenndalstova.

 

 

 

 

 

 

 

Lovatnet er 11 km langt. Langt inne til venstre lå dalen Bødal og på andre side Ytre og Indre Nesdal. Bødal hadde en gang 1000 dekar dyrka mark og var kornmagasinet til Sogn og Fjordane. Bøndene her hadde riksdaler på kistebunnen. Ramnefjell lå på høyre side av vannet.

Det første skredet kom sent på kvelden 15. januar 1905. En berghammer på 50 000 kubikkmeter falt 450 meter og tok med ytterligere300 000 kubikkmeter, som raste ned i det den gang 90 meter dype vannet. Det ble en flodbølge på 40 meter som veltet over Bødal og Yte Nesdal. Alle bygninger og folk og dyr ble slengt oppover land. 61 mennesker omkom. Dampbåten Lodalen ble kastet over 300 meter oppover land.

De bygde opp igjen, men denne gangen lenger inne på land. Geologene mente det kom ikke flere ras. Natt til 13. september 1936 raste det på nytt. Samme sted, men høyere opp løsnet en berghammer på over 1 million kubikkmeter. Denne gangen ble Bødal helt utslettet. Ni bruk med 60 hus, sølvrevfarmer, skole, forsamlingshus, naust og båter og all jord ble skyllet bort. Bølgene nådde opp i 74 meter. Vraket av Lodalen ble kastet enda 150 meter lenger opp, der deler fortsatt kan sees. Denne gangen omkom 74 mennesker.

Etter skredet i 1936 flyttet de få overlevende fra området. Det kom et nytt skred i 1950 på omkring 1 million kubikkmeter. Men den nye ura tok av for skredet. Lovatnet er nå for grunt til å gi noen stor flodbølge,

Det er fortsatt 2 garder i drift, på venstre side før Bødal. Kapteinen driver den ene med kjøttgeiter. Naboen driver med sau. Der har det aldri gått ras.

De fleste av oss satt oppe på soldekket på båten og fikk en fin tur innover.

Like etter Ramnefjell var det et svært trangt sund, båten gikk akkurat gjennom.

Kjenndalstova lå lengst inne ved vannet. Et serveringssted ble tatt av raset her i 1936. Det ble bygd et nytt lenger inne i dalen som skulle stå trygt. Men det ble tatt av snøskred i 1989.

 

 

I 1990 ble nåværende restaurant bygd på Kjenndalsstranda.

 

 

 

 

En kan gå derfra inn til Kjenndalsbreen, en sidebre til Jostedalsbreen. Her oppe skal den være 600 meter dyp med is. Det var nye turister som skulle ta båten tilbake.

Bussen vår sto og ventet på oss.

 

 

 

 

Men først var det lunsj inne, kjøttkaker av hjort og geit og eplekake med is.

Nydelig mat.

 

 

 

Vi var glade det ikke var vi som var sjåfør tilbake, veien var smal og det var bratt på utsiden.

Tilbake kjørte vi via Hellesylt og Stranda. Et lite stopp ved Ljøen.

Bussen satte oss av i omvendt rekkefølge som vi kom på.

 En lærerik og fin tur.

Se flere bilder i ALBUM:

 

 

 

Ålesund 10.05.2025

 

Laila Wik Romestrand

sekretær